ناگفته ها و شرط دادکان از برکناری و  بازگشت به فدراسیون فوتبال

دادکان عامل برکناری اش از ریاست فدراسیون فوتبال را نه علی آبادی بلکه دولت احمدی نژاد خواند و گفت: الان هم‌‌ همان دولت در راس کار است. اگر بخواهم مجددا کاندیدای ریاست فدراسیون شوم باید شرایط کار مهیا باشد.

 محمد دادکان با بیان اینکه دولت احمدی نژاد او را از ریاست فدراسیون فوبتال کنار گذاشت، گفت: الان هم‌‌ همان دولت در راس کار است و من اگر بخواهم مجددا کاندیدای ریاست فدراسیون شوم باید شرایط کار مهیا باشد.

 

 

دادکان در برنامه ورزش از نگاه 2، درباره برکناری اش از ریاست فدراسیون فوتبال گفت: ‌می‌خواهیم برای اولین بار یک موضوعی را به شما بگویم در حالیکه ۴ الی ۵ روز به اعزام تیم به جام جهانی مانده بود من با آقای نوآموز دفترم را بسته بودم که آقای عزیزالله محمدی‌، حجت الاسلام علیپور و غمخوار به عنوان مشاور فدراسیون نزد من آمدند و گفتند الان ما داریم از دفتر رییس سازمان تربیت بدنی ‌می‌آییم که در آنجا آقای سعیدلو هم حضور داشتند.

آنها اعلام کردند آقای دادکان اگر مدال جام جهانی هم بیاورد بعد از جام جهانی در فدراسیون نخواهد بود. من گفتم آخر به چه دلیل این حرف را ‌می‌زنند، آن‌ها چنین تصمیمی را گرفته بودند و در‌‌ همان آلمان حکم برکناری من را صادر کردند.

مدتی از این ماجرا گذشت. ۲ نفر به نام‌های آقای شهنازی همراه رحیمی به دفتر من آمدند و اعلام کردند علی آبادی گفته من دادکان را برکنار نکردم بلکه دولت نخواسته او در سر کار باشد. الان هم‌‌ همان دولت در راس کار است و من اگر بخواهم مجددا کاندیدای ریاست فدراسیون شوم باید شرایط کار مهیا باشد.


وی در خصوص بحث تغییر اساسنامه فدراسیون فوتبال در زمان ریاست خودش گفت: من هم در زمان ریاست خودم ‌می‌خواستم اساسنامه را تغییر دهم اما ریاست وقت سازمان تربیت بدنی این اجازه را به ما نداد. آن‌ها به ما نامه زدند، اعلام کردند نمی‌توانیم مانند جزیره خودمختار رفتار کنیم و همین دلیل ما هم گفتیم بعد از جام جهانی اگر بودیم این تغییرات را انجام ‌می‌دهیم.

وی ادامه داد: بعد از جام و جهانی ما رفتیم و بعد از برکناری من کمیته انتقالی نیامد، بلکه سرپرست انتخاب شد. آقایان با مذاکره، با مکاتباتی که با فیفا و آسیا داشتند تمام پست‌های ما را در آنجا گرفتند.

 

 رییس اسبق فدراسیون فوتبال گفت: من خدا را شکر ‌می‌کنم در زمان ریاست در فدراسیون فوتبال توانستم جواب محبت مردم و رییس جمهور وقت را بدهم.


وی با اشاره به اینکه در مسابقات جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان بیشتر نیروی خود را معطوف حضور تیم ملی در جام جهانی کرده بود، خاطرنشان کرد: با این حال تمامی پایگاه‌های استعدادیابی در زمان ما دایر شده بود و علی دوستی سرمربی فعلی تیم ملی نوجوانان در زمان ما به این پست انتخاب شده بود اما دیدید پس از آنکه تیم ملی نوجوانان با این مربی موفق بود باز هم او را تغییر دادند تا پس از یک ناکامی دیگر مجددا او را به عنوان سرمربی تیم نوجوانان انتخاب کنند.


رییس اسبق فدراسیون فوتبال با بیان اینکه برای رشد فوتبال اصل باشگاه‌ها هستند، اظهارداشت: اگر کارهای زیر بنایی در باشگاه‌ها و تیم‌های پایه صورت بگیرد شاهد شکوفایی فوتبال کشور خواهیم بود. می‌توانید از آقای هاشمی که بعد از من سرپرست فدراسیون فوتبال شد بپرسید. من در پیام تبریکم دو چیز را به وی گفتم، یکی اینکه پایگاه استعدادیابی تعطیل نشود و دوم اینکه استقلال کاری فدراسیون زیر سوال نرود‌. وی هم در جواب گفت این دو چیز در فدراسیون فوتبال جا افتاده است.
دادکان در خصوص صغره سنی بودن تیم ملی نوجوانان که موجب محرومیت ۲ ساله ما بود، اظهار داشت: این اتفاق در زمان من نبود، بلکه به دوران صفایی فراهانی مربوط ‌می‌شد. کسانی که از گوشی به شما خط ‌می‌دهند باید ارتباط دقیق داشته باشند. من خودم همه چیز را به خوبی بلد هستم. با اینکه تنها بودم اما به خوبی کار کمیته انضباطی‌، کمیته داوران و سایر حوزه‌های فدراسیون را زیر نظر داشتم. در کنار اینکه با تمامی اعضای فدراسیون عهد اخوت بسته بودم اما با کسی رودربایستی نداشتم. اینطور نبود که در فدراسیون من هر کمیته ساز خودش را بزند یا به طور مثال رییس کمیته انضباطی دائما با رسانه‌ها مصاحبه کند. در طول ۴ سال حضورم در فدراسیون فوتبال آقای بهمیانی به عنوان رییس کمیته انضباطی فقط یکبار در تلویزیون حاضر شدند و در مورد مسایل انضباطی صحبت کرد. ما باید بدانیم در فوتبال فقط دبیرکل است که ‌می‌تواند در خصوص مسایل اتفاقات فوتبال صحبت کنند. ضمن اینکه کمیته‌های ما همگی استقلال کاری داشتند.

دادکان گفت: ‌می‌خواهیم برای اولین بار یک موضوعی را به شما بگویم در حالیکه ۴ الی ۵ روز به اعزام تیم به جام جهانی مانده بود من با آقای نوآموز دفترم را بسته بودم که آقای عزیزالله محمدی‌، حجت الاسلام علیپور و غمخوار به عنوان مشاور فدراسیون نزد من آمدند و گفتند الان ما داریم از دفتر رییس سازمان تربیت بدنی ‌می‌آییم که در آنجا آقای سعیدلو هم حضور داشتند. آنها اعلام کردند آقای دادکان اگر مدال جام جهانی هم بیاورد بعد از جام جهانی در فدراسیون نخواهد بود. من گفتم آخر به چه دلیل این حرف را ‌می‌زنند، آن‌ها چنین تصمیمی را گرفته بودند و در‌‌ همان آلمان حکم برکناری من را صادر کردند. مدتی از این ماجرا گذشت. ۲ نفر به نام‌های آقای شهنازی همراه رحیمی به دفتر من آمدند و اعلام کردند علی آبادی گفته من دادکان را برکنار نکردم بلکه دولت نخواسته او در سر کار باشد. الان هم‌‌ همان دولت در راس کار است و من اگر بخواهم مجددا کاندیدای ریاست فدراسیون شوم باید شرایط کار مهیا باشد.



دادکان در خصوص بحث دلالی که این روز‌ها نقل محافل فوتبال کشور است، خاطرنشان کرد: ما نباید دلالی را به گردن آژانس‌ها و این قبیل مسایل بیاندازیم. در واقع باید بگویم این مدیران ورزشی که در رده باشگاهی و چه در رده فدراسیون هستند که دلال را پرورش ‌می‌دهند. وقتی یک مدیر به یک نفر پول ‌می‌دهد تا از او خوب بنویسند این خود به خود باعث پرورش دلال ‌می‌شود. در فدراسیون فوتبال بسیاری از خبرنگاران بودند که مخالف ما بودند که در طول حضورم در فدراسیون فوتبال حدود ۲۳۴ سفر خبرنگاران را در خارج از کشور بردم در حالیکه بسیاری از ه‌مان‌ها منتقدان ما بودند اما با بهترین هتل و هواپیما سعی کردیم به نحو شایسته‌ای از آن‌ها استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: برای من زیاد مهم نبود روزنامه نگاران چه ‌می‌نویسند، بلکه مهم بود مردم از من چه ‌می‌خواهند. فقط ‌می‌توانم بگویم در آن مقطع آقای ضرغامی به عنوان رییس صداوسیما و آقای پورمحمدی به عنوان رییس شبکه ۳ که خیلی به ما کمک کردند به معنای واقعی یار دوازدهم ما بودند و جا دارد از آن‌ها مجددا تشکر کنم. آن‌ها وقتی دیدند ما تحت فشار رسانه‌ها هستیم با بینش خوب خود تلویزیون را به عنوان یار دوازدهم معرفی کردند. ما هم جواب محبت‌های او را دادیم، همچنین جواب محبت مردم و محبت رییس جمهور وقت با رفتن به جام جهانی داده شد.

وی در خصوص حضور کارلوس کی روش در راس کادر فنی تیم ملی عنوان داشت‌: همه رییس فدراسیون‌ها دوست دارند با کارلوس کی روش کار کنند اما نه اینکه وی همه کاره باشد، یعنی هم رییس باشد هم سرپرست باشد هم تدارکاتچی باشد هم سرمربی یا اینکه هر موقع بخواهد به مرخصی برود. من اگر رییس فدراسیون بودم یک چارچوب کاری برای آن مشخص ‌می‌کردم.

دادکان در خصوص اینکه در فدراسیون فوتبال برای کی روش یک چارچوب کاری در نظر گرفته شده، عنوان داشت: اینطور نیست. اگر کی روش یک چارچوب کاری داشت بعد از آمدن از سفر خارج به یکباره دستور به برکناری سرپرست تیم نمی‌داد. باید بگویم کی روش ‌می‌تواند به فوتبال کشور کمک کند و کسانی که او را آورده‌اند باید بدانند کار خوبی انجام داده است.

وی در خصوص تغییر اساسنامه و انتخابی کردن نواب رییس عنوان داشت: حتی با تغییر اساسنامه نواب رییس توسط رییس فدراسیون انتخاب نمی‌شود بلکه توسط او به هیات رییسه معرفی ‌می‌شود تا هیات رییسه او را تایید کند و این کار درستی است چراکه یک رییس فدراسیون برای اینکه برنامه‌هایش را به خوبی پیش ببرد باید نواب را داشته باشد که در راستای سیاست‌های او حرکت کند و کسی که دلش برای فوتبال ‌می‌سوزد، ‌می‌داند این کار کاری خوبی است. الان هم این بحث در هیات رییسه مخالفان و موافقانی دارد که به نظر من اگر انتخابی شدن نواب رییس عملی شود کار خوبی بوده است.
دادکان با بیان این مطلب که کفاشیان ۴ سال رییس فدراسیون فوتبال بوده و اینکه چه میزان تلاش کرده با مردم است اما باید بگویم او تنها مهره ورزشی فدراسیون است. درست است که در دوومیدانی کار کرده اما در حال حاضر او تنها مدیری محسوب ‌می‌شود که ورزشی است و الان در فدراسیون فوتبال فعالیت ‌می‌کند. مابقی ببینید کدام مدیر در فدراسیون فوتبال سابقه ورزشی دارند؟ الان از ۷۵ میلیون جمعیت کشورمان هم بپرسید اتفاقات فوتبال را آگاهی دارند اما همه آن‌ها نمی‌توانند مدیر ورزشی باشند اما علی کفاشیان در حال حاضر تنها مدیری ورزشی شاغل در فدراسیون فوتبال است.

وی با بیان اینکه اکثر مدیران شاغل در باشگاه‌ها افراد منتصب به دولت هستند، گفت: الان در هیچکدام از باشگاه‌های ما از قهرمانان لیگ که حتی تحصیلات عالی دارند در راس کار نیستند، به طور مثال اگر جعفر کاشانی پیشکسوت فوتبال که تحصیلات عالی دارد اگر به عنوان مدیرعامل یک باشگاه انتخاب شود از لحاظ مالی او را تزریق نمی‌کنند تا در ‌‌نهایت زمین بخورد، در حالیکه الان آقای رویانیان که به باشگاه پرسپولیس آمده و من هم برای او آرزوی موفقیت ‌می‌کنم و معتقدم در هر پستی که بوده موفق بوده به پرسپولیس آمده اما یکسری امکانات مالی هنگفت در اختیارش قرار گرفته اما اگر یک پرسپولیس اصیل مدیریت این باشگاه را ‌می‌پذیرفت این امکانات رابه او نمی‌دادند. در حال حاضر هم اکثر باشگاه در راس مدیریت باشگاه‌ها بیشتر به سمت نتیجه گیری است و آن‌ها ‌می‌دانند اگر نتیجه نگیرند خودشان نیز از آن پست خواهند رفت و به همین دلیل نمی‌روند دنبال انجام کارهای زیربنایی و تمام نیروی خود را معطوف کسب نتیجه گیری ‌می‌کنند. در کل با شرایط فعلی فکر ‌می‌کنم فوتبال کشور در چند سال آینده وضعیتش از هم اکنون هم بد‌تر شود. پرسپولیس‌، استقلال‌، سپاهان هیچگاه به دنبال بازیکن سازی نیستند. تیم سپاهان ۹ بازیکن از ۱۱ بازیکن اصلی‌اش از بیرون اصفهان آمده‌اند، در حالیکه باید کار شود تا از تیم‌های پایه تیم بزرگسال را تقویت کرد اما مدیران ما نشسته‌اند تا نیم فصل و یا پایان فصل شود تا بازیکنانی را از سایر تیم‌ها جذب کند.

محمد دادکان در حالی از عملکرد دستگاه ورزش دولت احمدی نژاد انتقاد می کند که این روزها بحث کاندیداتوری وی برای ریاست فدراسیون فوتبال مطرح است.

 

تحلیل فضای فوتبال ایران حاکی از آن است که وزارت ورزش و برخی از چهره های دولت دهم خواستار بازگشت دادکان به فدراسیون فوتبال هستند اما برخی مخالفت ها در درون دولت، و نیز هراس خود دادکان از وقایع گذشته، موجب تردید وی برای ثبت نام در انتخابات فدراسیون فوتبال است.
تاکید دادکان بر ضرورت مهیابودن شرایط، به خوبی نشان می دهد که او نیز مایل است به فدراسیون فوتبال بازگردد ولی خواهان تضمین لازم از سوی مقامات دولتی است.

 

دادکان احتمالاً بیش از هر چیز دغدغه استقلال کاری خودش به عنوان رئیس فدراسیون و نیز دغدغه تداوم حضور در راس فدراسیون فوتبال را دارد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا